Jogszabályi összefoglaló

1. Jogszabályi háttér

2025. január 5-én hatályba lépett az (EU) 2022/2464 irányelv (ismert nevén CSRD), amely előírja a nagyvállalatok és bizonyos tőzsdén jegyzett cégek számára a fenntarthatósági információk közzétételét az európai fenntarthatósági beszámolási standardok (ESRS) szerint. E szabályozás célja, hogy a befektetők és egyéb érintettek megbízható, összehasonlítható és lényeges információkhoz jussanak a vállalatok környezeti, társadalmi és irányítási hatásairól, valamint az azokkal összefüggő kockázatokról és lehetőségekről.

2. Az értéklánc-hatás és leszivárgás problémája

Noha a CSRD elsősorban nagyvállalatokra és tőzsdén jegyzett kkv-kra vonatkozik, a hatása közvetetten a többi kis- és középvállalkozásra is kiterjed. Ez az ún. „értéklánc-hatás”, amelynek lényege, hogy a CSRD alá tartozó vállalatok kötelesek fenntarthatósági adatokat szolgáltatni az értékláncuk egészéről, így információt kérnek partnereiktől, beszállítóiktól – köztük nem jegyzett kkv-któl is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy még azok a vállalkozások is jelentős adatigényekkel szembesülnek, akikre formálisan nem vonatkozik a CSRD.

Ez a „leszivárgó” hatás komoly adminisztratív és szakmai terhet ró a kkv-kra, akiknek gyakran sem erőforrásuk, sem szakértelmük nincs fenntarthatósági jelentések készítéséhez. A különböző partnerek részéről érkező, eltérő tartalmú és formájú adatkérések tovább növelik az átláthatatlanságot és az adminisztrációs terheket.

3. Az önkéntes standard szükségessége

A fentiek miatt az Európai Bizottság felismerte: szükséges egy önkéntes, egységesített és arányos fenntarthatósági beszámolási keret kidolgozása, amelyet a nem tőzsdén jegyzett kkv-k is alkalmazhatnak. Ez lehetővé teszi számukra:

  • hogy strukturált módon, szabványos formában szolgáltassanak adatokat nagyvállalati és pénzügyi partnereik felé,
  • hogy csökkentsék a különféle egyedi adatkérésekre való reagálásból eredő terheket,
  • hogy könnyebben jussanak hozzá fenntartható finanszírozási forrásokhoz.

4. Az Omnibus csomag és a szabályozás átalakulása

A jogi környezet átalakulását tovább erősítette az Európai Bizottság által 2025. február 26-án benyújtott „egyszerűsítésről szóló Omnibus javaslatcsomag”, amely a CSRD és más irányelvek módosítását kezdeményezte.

A csomag egyik kulcseleme az volt, hogy:

  • csökkenteni kívánja a kötelező beszámolási hatály alá tartozó cégek körét, és 
  • csak az 1000 főnél több alkalmazottat foglalkoztató nagyvállalatokra korlátozná a kötelező fenntarthatósági jelentést.

Ez azt jelenti, hogy a kisebb nagyvállalatok és a tőzsdén jegyzett kkv-k kikerülnének a kötelező ESRS-hatás alól, és számukra – valamint a nem jegyzett kkv-k számára – csak önkéntes standard lenne alkalmazandó, felhatalmazáson alapuló jogi aktus keretében.

Az Omnibus javaslat megerősíti az ún. „értékláncplafont” is mely szerint a nagyvállalatok nem kérhetnek a beszállítóiktól több információt, mint amit a VSME-standard indokolttá tesz. Ez gyakorlatilag védi a nem jegyzett kkv-kat a túlzott adatkérésektől, és még sürgetőbbé tette egy ilyen önkéntes keretrendszer elfogadását.

5. A VSME-standard kidolgozása

Már korábban, a CSRD hatályba lépésekor a Bizottság felkérte az EFRAG-ot, hogy dolgozzon ki egy önkéntes fenntarthatósági beszámolási standardot a nem tőzsdén jegyzett mikrovállalkozások és kkv-k számára (VSME). A cél: egységes, könnyen alkalmazható keretet biztosítani számukra, amely válasz a piaci szereplők adatigényeire.

A VSME-standard két modulból áll:

  • Alapmodul mely a leggyakoribb, piaci szempontból lényeges fenntarthatósági adatokat tartalmazza.
  • Átfogó modul mely a további, kiegészítő adatpontokat tartalmaz a részletesebb jelentést készíteni kívánó cégeknek.

A standard kialakítása során az EFRAG széles körű nyilvános konzultációt és tesztelést folytatott le, és a kkv-k többsége támogatta a kezdeményezést.

6. Az ajánlás elfogadása

július 30-án az Európai Bizottság elfogadta a (EU) 2025/1710 számú ajánlást, amely hivatalosan is javasolja a VSME-standard alkalmazását:

  • a nem tőzsdén jegyzett kkv-knak és mikrovállalkozásoknak, amelyek önkéntesen kívánnak fenntarthatósági információt közölni;
  • a nagyvállalatoknak és pénzügyi intézményeknek, hogy ezt a standardot használják az adatkérések során, ne pedig saját kérdőíveiket;
  • a tagállamoknak, hogy technikai és digitális eszközökkel támogassák a standard bevezetését és terjesztését.

7. Összegzés

A (EU) 2025/1710 ajánlás közvetlen válasz egy egyre sürgetőbb problémára, hogyan lehet úgy biztosítani a fenntarthatósági információáramlást, hogy az ne terhelje aránytalanul a kisvállalkozásokat.

A VSME-standard egy költséghatékony, egyszerűsített, önkéntes keretet biztosít a kkv-knak:

  • csökkenti az adminisztratív terheket,
  • összehangolja a nagyvállalati elvárásokkal az adatszolgáltatást,
  • elősegíti a zöld finanszírozáshoz való hozzáférést,
  • és lehetővé teszi, hogy a kkv-k aktív szereplői legyenek az európai fenntarthatósági átmenetnek.

Mindez különösen indokolttá vált az Omnibus javaslatcsomag nyomán, amely lényegében a jövő fenntarthatósági jelentéstételének kettős rendszerét vetíti előre mely a nagyvállalatokra kötelező, a kisebb cégek számára önkéntes.

A VSME-standard és az ajánlás nem egyszerű „adminisztrációs könnyítés” ez egy strukturált válasz a zöld átállás komplex kihívásaira. Segít egyensúlyt teremteni a szabályozás, a piaci igények és a vállalkozások teherbíró képessége között különösen a kkv-k esetében, akik az európai gazdaság gerincét adják.

Források: forrás_1., forrás_2

 

NAK / Oláh István

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám